Grundlæggende web

tema 2

forside side om groed side om pandekager moodboard styletile forside wireframe side 2 og 4 wireframe side 3 wireframe forside layoutdiagram side 2 og 4 layoutdiagram side 3 layoutdiagram

←→

Se emnesite
Se studiestartsprøve

I tema 2, grundlæggende web, skulle vi, udover studiestartsprøven, lave vores eget emnesite. Jeg valgte at lave et emnesite om gluten- og laktosefri morgenmadsidéer. Det valgte jeg fordi, jeg selv er gluten- og laktoseintolerant, og så ville jeg gerne specificere emnet, så det ikke blev for bredt – derfor er mit fokus på morgenmad. Mit website ville jeg lave elegant, luftigt og struktureret.


Vi blev introduceret til semantiske opmærkninger, som handler om struktur og hvilken rækkefølge de forskellige tags skal være i. Det er vigtigt at bruge, da man fortæller søgemaskiner, hvad siden handler om, og hvorfor folk, der søger efter disse søgeord, ville være interesseret i indholdet. Det er også lettere for skærmlæsere at navigere rundt i indholdet.


Vi blev også introduceret til forskellige stilarter, hvor jeg valgte at tage inspiration i stilarten ”modernisme” - herunder den digitalt modernistiske stil og flat design.


Mit layout er meget symmetrisk, organiseret og gør brug af forskellige grids, som er med til at holde websitet ordentligt og struktureret. Her kan man også se, at gestaltlovene spiller ind - da det symmetriske og organiserede layout er med til at skabe et godt overblik for brugeren på mit website, så man lettere kan overskue indholdet på siden.


Vi arbejdede også med farveharmonier og kontraster. På hele mit website optræder farven brun i forskellige nuancer og det samme gør farven blå. Disse farver er komplementære og skaber dermed en kontrast på websitet - de fremhæver hinanden. De få og gennemarbejdede lyse farver er også med til at skabe et struktureret website.


Moodboard, styletile, mockup, wireframe og layoutdiagram blev vi også introduceret til i dette tema. Jeg lavede et moodboard og et styletile inden jeg begyndte på mit website, for at finde ud af, hvilken stil jeg ville gå efter.


Jeg lavede også wireframes og layotdiagram, for at finde ud af, hvordan jeg ville opstille mit website og for at finde ud af, hvilke navne jeg skulle give for eksempel mine class.


Opgaven sluttede med et peer-review, hvor vi kiggede på hinandens sites og tjekkede, at de bl.a. var responsive og validerede. Herefter beskrev vi hver især vores proces for de andre og fik feedback.